ראשי » בריאות » מיינדפולנס – מה זה קשיבות ואיך זה מתקשר לחיי היום יום שלנו?

מיינדפולנס – מה זה קשיבות ואיך זה מתקשר לחיי היום יום שלנו?

מיינדפולנס היא אומנות המודעות הקשובה, אותה ניתן לפתח בעזרת תרגול קבוע. זו היא קשיבות נטולת שיפוט, אשר מבקשת לבחון את הכאן והעכשיו. תרגול מיינדפולנס הוא מעין חיבור גוף נפש אקטיבי, שבו אתם יכולים למצוא את השקט הפנימי שלכם. קורסים וספרים שלמים נכתבו על המיינדפולנס. ובמאמר הקרוב אנו ננסה לעשות לכם קצת סדר ולהבין מה היא קשיבות.

תרגול מיינדפולנס הוא אתגר יום יומי

תשומת הלב נתונה במרבית המקרים להסחות דעת רגעיות. בשגרת היום יום הלחוצה, קשה מאוד לתת את הדעת על ההתרחשויות הקטנות. ברמה הפיזית, בנשימות, ברגשות ובתחושות הסנסוריות יש המון עוצמות. ואנחנו יכולים להפנות את תשומת הלב בצורה יזומה, לתחושות הללו. זו היא בדיוק המשמעות של תרגול קשיבות אקטיבית. זו היא מיומנות, כלי, ויכולת שניתן לפתח, ככל ואתם מסתכלים על החיים שלכם בצורה מודעת. לא מדובר על ריכוז במובן הקלאסי והחינוכי של המילה. אלא מתן תשומת לב לדברים מסוימים בהווה.

רוצים לקבל הצעת מחיר משתלמת? השאירו פרטים

הרחבת גבולות היכולות שלכם

ההתחלה של תרגילי קשיבות, יכולה להיות מאתגרת למדי. אנחנו לא רגילים לעצור באמצע היום ולהתעמק בפרטים כה קטנים כמו תחושת בקצות האצבעות. התרגול, בשונה מטכניקות מדיטציה אחרות, הוא לא פאסיבי. אתם לא מתבוננים מן הצד על הסביבה. אלא חוקרים את הסביבה באקטיביות. יש מי שימצא תרגול מיינדפולנס, כתרגול מעייף בגלל שאתם נמצאים בתוך חשיבה אקטיבית. התרגול מלווה בהנחיות, של מדריך או של קטעי קול מוקלטים. ואתם יכולים להתמקד בכל סשן, בסוג אחר של חוויה. לעיתים, במיוחד בקרב מתרגלי קשיבות מנוסים, אתם יכולים לנהל את הסשן בעצמכם ולמקד את תשומת הלב לתחושות שעוברות בגוף שלכם. היופי של תרגולי קשיבות, הוא היכולת להרחיב את היריעה בהדרגה. בכל פעם אתם יכולים להתנסות ברמות קשיבות משתנות. באורך סשנים שמאתגר אתכם. ובהתמקדות באלמנטים אחרים בהווה שבו אתם מתרגלים.

איך ניתן ללמוד מיינדפולנדס?

בעידן שבו כולנו מנסים למצוא כמה דקות של שלווה ומנוחה בתוך שגרת יום יום עמוסה, יש המון דרכים ללמוד קשיבות. רבים מהישראלים, בוחרים לפנות לשלושה ערוצי למידה פוטנציאליים:

  1. ספרי מיינדפולנס – למידה מתוך הספרות, מציגה לפניכם את עקרונות התרגול, כמו שהגיעו אלינו מהמזרח הרחוק. ספרי הקשיבות תורגמו ברובם לעברית. חלקםהם מדרכים פרקטיים מאוד לניהול תרגול ולהעצים חיבור גוף נפש בחוויית הקשיבות. בעוד שאחרים מגלים מידע על התאוריה שמאחורי עולם הקשב המודע.
  2. סרטונים והקלטות – תרגול מודרך של קשיבות אקטיבית, יכול להיות אפקטיבי בצורה מדהימה. סגנון תרגול זה מתאים יותר למתרגלים מתקדמים, שכן הם יודעים איך להיכנס למיינדסט במהירות וללא הדרכה צמודה. אבל אם אתם מרגישים בנוח, זו היא דרך מעולה ללמוד לבדכם.
  3. קורסים והדרכות – בישראל נפתחות מידי יום קבוצות הדרכה ללימוד תרגולי מיינדפולנס. הקבוצות מעניקות לכם תמיכה נפשית ורגשית. כמו גם כלים בפועל שיכולים לקדם את תהליך צבירת הידע שלכם, לאין שיעור. במקביל, ישנן קבוצות שבהם ניתן ללמוד כיצד להעביר תרגולי מיינדפולנס, לטובת טיפולים רגשיים והדרכות קבוצתיות שונות.

חיבור גוף נפש הוא חיבור חשוב במיוחד. ששומר על האיזון בין חיי השגרה העמוסים, לבין השלווה ואיכות החיים שלנו. ואת האיזון הזה, אתם יכולים להשיג בעזרת המיינדפולנס.